main

year

themes

architecture

lighting

renovation

design

2006
battistero padova lighting
padova
CREDITS
TEXT

PROGETTO DI ILLUMINAZIONE DEGLI AFFRESCHI DEL BATTISTERO DELLA CATTEDRALE

client: Diocesi di Padova

design team:
G. Traverso, A. Rizzotto

PROGETTO DI ILLUMINAZIONE DEGLI AFFRESCHI DEL BATTISTERO DELLA CATTEDRALE

 

Gli affreschi del Battistero di Padova furono eseguiti tra il 1376 e il 1378 da Giusto de’ Menabuoi, sotto commissione di Fina Buzzaccarini, la moglie di Francesco il Vecchio di Carrara, che volle essere sepolta vicino a suo marito.

 

Comfort visivo, rispetto degli standard di conservazione dell’opera d’arte e valorizzazione dell’aspetto cromatico degli affreschi anche durante l’orario notturno riassumono l’idea progettuale, resa possibile dal nuovo sistema di luce artificiale integrato appositamente realizzato.

 

Gli apparecchi di illuminazione, posizionati nella base lignea che perimetra il ciclo di affreschi, seguono i cambiamenti di temperatura colore della luce naturale.

 

Il sistema di illuminazione è composto da sorgenti alogene (OsramIRC dicroiche) e Led a luce fredda (5500°K), questo per permettere la massima resa di colore e per coprire un ampio range di temperatura colore.

 

La combinazione fra le due sorgenti è stata studiata tramite accurate analisi spettrali che hanno reso possibile la simulazione e l’integrazione della luce naturale.

2006
battistero padova lighting
padova
CREDITS
TEXT

PROGETTO DI ILLUMINAZIONE DEGLI AFFRESCHI DEL BATTISTERO DELLA CATTEDRALE

client: Diocesi di Padova

design team:
G. Traverso, A. Rizzotto

PROGETTO DI ILLUMINAZIONE DEGLI AFFRESCHI DEL BATTISTERO DELLA CATTEDRALE

 

The frescoes of Padua Cathedral Baptistery were executed between 1376 and 1378 by Giusto de’ Menabuoi.
They were commissioned by Fina Buzzaccarini, the wife of Francesco the Old of Carrara, who wanted to be buried near her husband.

 
The new lighting Concept for the frescoes is about the integration of the natural lighting coming from the dome windows with a colour temperature changeable artificial light.

 

Main characteristic of natural light is its continuous mutability of colour and intensity. The natural light colour changes with the sun altitude and with weather conditions.
This colour change modifies the perception of frescos surfaces. The overcast days with cold light exploit the characteristic bluish colours, the sun highlight the gold decoration of frescoes.

 

The new lighting project guarantee the standards of conservation  and lighting comfort and want to exploit the characteristic frescoes colour also during the night time with the new integrated artificial lighting system.

 

The artificial light, positioned on the perimeter wooden base of the frescoes follows the colour temperature of artificial light.

 

The lighting system uses a combination of halogen light (Osram IRC dicroich lamps) and cold LED light (5500°K batwing) to maximise the colour rendering performance and colour temperature range.

 

The combination of the different lighting sources has been studied with an accurate spectrum analysis to simulate and integrate the natural light.

 

The entrance of natural light inside the Baptistery space has been simulate and mapped on solstices and equinox to control the direct light radiation and understand the integration lighting levels in different season conditions.

 

Screening system on dome windows has been developed to control UV radiation and direct light penetration.